مزیت زمین خانگی؛ عامل پیشران کسب و کارها

آیا تا به حال مفهوم بازی های خانگی Home Field را شنیده اید؟ مطمئنا اگر از هواداران بازی های ورزشی به ویژه فوتبال باشید با این مفهوم آشنایی کامل دارید. این مفهوم دلالت بر این دارد که یک تیم ورزشی در زمین خانگی یا به اصطلاح زمین خودی با همراهی هواداران امکان برد بازی را برای خود افزایش می دهد. شور و هیجان و شدت سرو صدا در ورزشگاه به حدی می رسد که فشار روانی بر تیم رقیب افزایش می باید و در نقطه مقابل آن باعث ایجاد شور و انگیزه مضاعف برای تیم خودی می شود. در این حالت تیم رقیب شانس کمتری برای برد خود متصور می شود. هرچند این حالت می تواند اغراق آمیز باشد و در واقعیت به این شکل نباشد. مزیت زمین خانگی برابر است با بازیکنان بیشتر، قدرت بیشتر و دستاوردهای بیشتر. اما این مفهوم چه ارتباطی می تواند با دنیای کسب و کار داشته باشد.

هواداران و مشتریان صاحبان اصلی یک تیم ورزشی یا کسب و کار

همه می دانیم که هواداران صاحبان اصلی باشگاه های ورزشی هستند. این هواداران هستند که حس هیجان و تلاش را در بازیکنان ایجاد و به قول معروف آتیش بازی را زیاد می کنند. اگر آنها نباشند قطعا بازی هیچ هیجانی نخواهد داشت، سطح کیفیت بازی پایین خواهد آمد و به طور کلی دیگر تیم و مدیریتی معنایی نخواهد داشت. از این رو، هواداران به عنوان مشتریان یک شرکت یا سازمانی تعریف خواهند شد که تضمین کننده موفقیت و تداوم حیات یک کسب و کار می شوند.

به عبارتی مشتریان تنها مشعل روشن کننده برای عبور از مسیر صعب العبور و پرپیچ و خم یک کسب و کار خواهند بود. شعله ور کردن احساسات مشتریان به مرور باعث ایجاد مزیت بازی خانگی خواهد شد و وفاداری آنها را به برند و هویت شرکت یا سازمان بیشتر می کند. به عبارتی می توان گفت که یک کسب و کار برای دستیابی به سهم و منافعی بیشتر از بازار باید آشنایی کاملی با منطقه جغرافیایی خود داشته باشند و مشتریان را شیفته محصولات و خدمات خود کنند. اما لازمه دستیابی به این امر مهم توجه به نکاتی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

لازمه دستیابی به مزیت زمین خانگی آگاهی کامل یک کسب و کار از منطقه جغرافیایی خود و نیاز مشتریان آن است.

۱٫ یک تیم باید دارای ویژگی تمایز باشد و بتواند هویت و شخصیت شرکت را به زیبایی نشان دهد. در واقع این هویت است که یک تیم ورزشی را از دیگر تیم ها متمایز می کند و در همین راستا هواداران نیز خود را با ارزش ها و هویت تیم تعریف می کنند. همه ما با تیم های فوتبالی منچستریونایتد، رئال مادرید و بارسلونا آشنایی داریم و می دانیم که بیشترین هواداران را در سراسر دنیا دارند. زمانی که اسم یکی از این تیم ها برده می شود ناخودآگاه کل تاریخچه باشگاه، استادیوم ورزشی و ارزش های آن به ذهنتان خطور می کند. یا زمانی که شرکت های بزرگی چون اپل، مایکروسافت و گوگل یک نوع محصول یا تکنولوژی جدید را وارد بازار می کنند مشتریان وفادار با هیجان زیاد انتظار آنها را خواهند کشید.

۲٫ هواداران نیاز مبرمی به لیدری دارند که بتواند حامل هویت و ارزش های یک تیم باشد. بازیکنان فوتبال همچون مسی و رونالدو لیدرهای محبوبی هستند که به تیم خود تعصب و هویت می دهند و هواداران را شیفته خود می کنند. هوادارانی که با پوشیدن شماره لباس این بازیکنان تعصب و وفاداری خود را به تیم نشان می دهند. لیدرهای خشنی چون گتوزو و راموس هم هستند که با وجود رفتار نادرست و بعضا غیراخلاقی شان به دلیل تعصب آن ها به ارزش های تیم، محبوب همیشگی طرفداران خود هستند. نمونه خوب لیدرهای جهانی کسب و کار افرادی نیستند جز استیو جابز یا بیل گیتس. استیو جابز هر چند رفتاری کاریزما و خشکی نسبت به اطرافیان خود داشت اما به خاطر شاهکار بزرگش محبوب و الهام بخش طرفدارانش بود یا لیدر بزرگی چون بیل گیتس به عنوان شخصیتی آرام و انسان دوست تداعی کننده شرکت بزرگ مایکروسافت است.

۳٫ رقیب باید بداند که به زودی از صحنه رقابت محو خواهد شد. در این حالت انتظار هوادارن این است که لیدر محبوب آنها هر کاری جهت تخریب تیم رقیب انجام دهد. شرکت نوکیا یکی از مثال های خوب در این زمینه است. این شرکت به دلیل عدم توانایی رقابت با اپل دست به خودکشی زد و از صحنه رقابت بازار جهانی گوشی موبایل کنار رفت. زمانی گوگل و یاهو پشت سر هم رقابت می کردند ولی در بین راه یاهو رقابت را به گوگل باخت و گوگل توانست به مزیت زمین خانگی دست پیدا کند.

۴٫ اطلاعات باید در دسترس همگان باشد. هواداران یک تیم ورزشی باید از اتفاقات تیم، آمار و عملکرد بازیکنان اطلاعات به روز داشته باشند. گوگل نیز آمارهایی چون مدت زمان سپری شده در سایت، ایمیل های ثبت شده و یا درآمد از تبلیغات را در اختیار مردم جهان قرار می دهد.

۵٫ هواداران نیاز به صدایی دارند که بتواند احساسات و تعصب آنها را نشان دهد. مطمئنا خفه کردن صدای هواداران باعث می شود تا مزیت زمین خانگی از بین برود. زمانی که یک تیم نتواند مطابق میل طرفداران نتیجه بگیرد خود به خود طرفداری از این تیم کم می شود. شرکت اپل با تولید و عرضه بهترین محصولات و خدمات مختص به خود توانست برندی قدرتمند و متمایز در دنیا خلق کند طوری که مشتریان به دلیل تعصبی که به برند و محصولات آن دارند حاضرند گوشی اپل را با همان امکانات ولی با قیمتی بالاتر از گوشی رقیب خریداری کنند. این شرکت در حال حاضر بازار جهانی گوشی را به مزیت زمین خانگی خود تبدیل کرده است و توانسته لبخند رضایت را بر لبان کارکنان و طرفداران خود بنشاند.