هک محتوا

هک محتوا؛ آینده بازاریابی محتوایی

مطمئنا شما تا به حال اسم هک و هکر را شنیده اید و چنین اسمی برای تان آشناست به ویژه اگر از آن دست کسانی باشید که بیشتر وقت تان را در اینترنت سپری می کنید.

احتمالا دارید به این فکر می کنید که هکرها جزو آدم هایی هستند که کارهای غیرقانونی و خرابکارانه انجام می دهند و بدون اجازه وارد کامپیوتر و سیستم مردم، سازمان ها و شرکت ها می شوند. اما بهتر نیست معنی اصلی هک کردن را با هم بررسی کنیم و از دنیای دیگر آن سر دربیاوریم.

با بررسی عمیق تر این مفاهیم می فهمیم که هک یا هک کردن به معنی استفاده از راه حل های زیرکانه و هوشمندانه برای مشکلات پیچیده هست و یا ترفندهایی که می تواند زندگی را برای ما راحت تر بکند. تا اینجا فهمیدیم که هک می تواند با شیوه های خلاقانه و کم هزینه بهترین نتایج را برای ما به ارمغان بیاورد.

اما تا حالا هک رشد بازاریابی یا هکر بازاریابی به گوش تان خورده است؟ آیا هک رشد می تواند عاملی برای فروش بیشتر محصولات و خدمات یک شرکت باشد و در فرایند بازاریابی اثربخش ظاهر شود؟

اصطلاح هک کردن در صنعت بازاریابی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط Sean Ellis مطرح شد. این نویسنده با عنوان مقاله “برای استارتاپ تان هک رشد استخدام کنید” این موضوع را بر سر زبان ها آورد. طبق گفته الیس هکر رشد کسی است که جهت شمال حقیقی آن رشد هست. هر کاری که هکرها انجام می دهند با تاثیر بالقوه آن بر رشد مقیاس پذیر موشکافی می شود. (شمال حقیقی در اصل آن نقطه اصلی است که باید در طول زندگی به سمت آن حرکت کنید).

احتمالا برای اولین بار هست که با مفهوم هک محتوا روبرو می شوید. هک محتوا به این معنی است که در آن هکر رشد فرایند بازاریابی محتوایی را با شیوه های هوشمندانه تر انجام می دهد. پس چه چیزی بهتر و جالب تر از این که هک محتوا به شیوه ای درست بتواند فرایند رشد کسب و کارها را تسهیل تر و سریع تر کند.

پس بیاید با هم در دل ویژگی ها و مفاهیم هکر محتوا شیرجه بزنیم و ماجراجویی هیجان انگیز این حوزه جذاب را با هم شروع کنیم.

هکر محتوا: ریشه های هک محتوا

در اینجا ما با دو مفهوم هک رشد و بازاریابی محتوایی روبرو هستیم. بیاید بیشتر این موضوع را با هم بررسی کنیم.

*همانطور که در بالا هم اشاره شد، هک رشد فرایند تحریک موفقیت آمیز رشد کسب و کارها با استفاده از یک فرایند سریع یادگیری و تست هست.

*هک رشد فرایندی است سریع و چابک و اگر این فرایند کار نکند، هکر رشد باید بتواند آن را تعویض، هماهنگ و یا یک مورد دیگر را امتحان کند.

*زمانی که رشد پایدار در سطح پایین قرار داشته باشد امکان ندارد سریع تر بتوان آن را اصلاح کرد و در مسیر درست خود قرار داد. هکر رشد باید یاد بگیرد که چه چیزی کارایی دارد و اثربخش هست.

اما بازاریابی محتوایی فرایند ایجاد محتوایی مفید است که باعث ایجاد اعتماد می شود و ترافیک بازدید را به سمت جذب مخاطبانی هدفمند و در نهایت مشتریان سوق می دهد.

بنابراین، ترکیب هک رشد و بازاریابی محتوایی باعث ایجاد هکر محتوا می شود؛ رشدی که متمرکز بر بازاریاب محتوایی هست.

هکر محتوا چی نیست!

بیاید با هم روراست باشیم. هکر محتوا در مورد موفقیت های شبانه یا نتایج سریع و ترسناک نیست. کار هکر محتوا این نیست که مسائل را سریع حل کند و چسب زخمی برای مشکلات بازاریابی محتوایی باشد.

در عوض، هکر محتوا کاملا بر رشد متمرکز هست؛ هر نوع رشدی که باشد. اینکه بتواند سه مخاطب هدفمند جدید را تبدیل به مشتری کند، ۱۰۰ نفر را به سمت وبلاگ سوق دهد و یا ۱۰۰۰ مشترک را از طریق خبرنامه جذب کند.

مهم هم نیست که رشد تا چه اندازه کوچک باشد بلکه رشد چیزی هست که شما آن را می سازید. رشد چیزی است که شما از آن حداکثر استفاده را می کنید تا به بالاترین سطح خود برسد. رشد باید پایدار و باثبات باشد. به عبارتی می توان گفت که هکر محتوا کسی است که نقاط درد مخاطب، نیازها و خواسته های آن ها را به خوبی می شناسد و راه حل های هوشمندانه ای برای مشکلات آنها طراحی می کند.

چرا هک محتوا در حال حاضر حائز اهمیت است و در آینده بازاریابی محتوایی تاثیر دارد؟

باید اذعان کرد که امروزه محتوا در دنیای آنلاین سر و صدای زیادی به پا کرده و به شدت هم برای جذب بیشتر مخاطب و جلب توجه او بر تولید محتوا تاکید می شود. در حال حاضر به طور مکرر صحبت از این هست که محتوا برگ برنده کسب و کارها در دنیای رقابتی آنلاین به حساب می آید.

تقریبا روزانه ۴ میلیون پست وبلاگی نوشته می شود. با یک حساب سرانگشتی می شود فهمید در هر سال بیش از ۴۶/۱ میلیون پست شخصی در اینترنت منتشر می شود.

باید گفت با محتوایی که در اینترنت منتشر می شود هر لحظه باید انتظار ترکیدن آن را داشته باشیم. چراکه خیلی از این محتواها بی فایده و غیرقابل استفاده هستند.

حتی همه این محتواهایی که به ظاهر مفید و کاربردی هستند نیز قدیمی و تکراری شده اند و هربار با فرمت و شکلی متفاوت نوشته می شوند. مثلا تا حالا چند بار با چنین عنوان هایی برخورد داشته اید: چند راهکار اصولی برای شروع یک کسب و کار؟ چند شیوه راه اندازی یک وب سایت؟

حالا ما مانداه ایم و یک خروار متعفن محتوای آشغالی. البته بهتر است بگوییم کوهی از محتوای آشغالی.

اما در این بین هکر محتوا کسی نیست که شبیه دیگران محتوایی بی فایده و اشغالی تولید کند. در عوض، هکرها همیشه در تعامل نزدیک با مخاطبان خود هستند و به تولید محتوایی گره خورده اند که مخاطبان آن برای خواندنش ذوق زده هستند و هر لحظه انتظارش را می کشند.

هکرها همیشه در حال جستجوی مخاطبان شان، موضوعات و کلمات کلیدی هستند، ایده هایشان را آزمایش می کند، دانش و اطلاعات شان را به روز می کند و به طور مداوم در حال امتحان کردن تاکتیک های بازاریابی محتوایی جدیدی هستند. هکرها دنبال محتوایی هستند که بتواند بین مخاطبان و برند اعتماد و ارتباط ایجاد کند.

 تحلیل هکر محتوای مدرن

برای اینکه هکر محتوای واقعی باشید باید مجموعه ای از مهارت های مشخص در خودتان داشته باشید. در این مسیر ضرورتا لازم نیست که جیمز باند بازاریابی محتوایی باشید اما یک ذره خلاقیت، چابکی و ابتکار عمل می تواند شما را خیلی جلوتر بیندازد.

اگر قرار باشد هکر محتوا را به چند ویژگی محدود کنیم می توان گفت که مهمترین این ویژگی ها این موارد هستند که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

هکر محتوا
هکر محتوا
ذهن: متفکر تاکتیکی و علاقمند به رشد

هکر محتوا ذاتا ارزش بازاریابی محتوایی را درک می کند. تا سال ۲۰۲۱ انتظار می رود صنعت بازاریابی محتوایی به ۴۱۲ میلیارد دلار آمریکا برسد. هکر محتوا در خط مقدم این صنعت ارزشمند قرار دارد، از روش های طوفان مغزی برای افزایش رشد بازار خاص (نیچه) کسب و کار خود استفاده می کند و برای تحقق اهداف در جستجوی تاکتیک های جدیدی است.

گوش ها: به طور مداوم یادگرفتن و گوش دادن

هکر محتوای خوب همیشه به دقت به اتفاقات پیرامون خود گوش فرامی دهد، نتایج را می سنجد، می داند که چه چیزهایی به درد مخاطب می خورد و هر زمان هم که لازم باشد در مسیر رشد بازارایابی محتوایی باقی بماند متناسب با آن تغییر مسیر می دهد.

دهان: انتقال دهنده ماهر

ارتباط برای هکر رشد حیاتی هست. هکرها از هر نوع شکل ارتباطی چون کلمات، ویدیو، شبکه اجتماعی، ایمیل و غیره از استوری های اینستاگرام گرفته تا لایو فیسبوک استفاده می کنند. هکرها محتواهای شان را متناسب با موقعیت مکانی مخاطب و نیازهایش و در جهت برند تولید می کنند و تلاش می کنند تا ارتباط را از این طریق شخصی سازی کنند.

پاها: چابک و انعطاف پذیر

هکر محتوا نسبت به مسائل و اتفاقات غیرمنتظره عکس العمل های سریعی از خود نشان می دهد و به سرعت استراتژی ها و تاکتیک های جایگزین را اعمال می کند.

قلب: متمرکز بر مخاطب

درک درست مشکلات، نیازها و خواسته های مخاطبان از سوی هکرهای محتوا، آنها را نزد کاربران محبوب تر می کند و به همین خاطر کاربران برای انتشار محتواهای آنها لحظه شماری می کنند.

قلب و عروق: صبر و اخلاق کاری قوی

اکثرا نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی محتوایی ۱۲ تا ۲۴ ماه زمان لازم دارد و بدون صبر و اخلاق حرفه ای امکان ندارد که تاکتیک های محتوا و هک رشد به خط پایان برسد.

رگ ها: داستان نویسی

هکر محتوای ایده ال ارزش داستان ها را به خوبی درک می کند و می داند که چه نوع داستان و قصه ای بنویسد. باید گفت که صرف زمان برای تولید محتوا در طول ۱۲ ماه گذشته در هر بخش از بازاریابی محتوایی افزایش چشمگیری داشته است.

خون: کافئین دار

هکر محتوا برای سوخت رسانی شب زنده داری ها و زود بیدارشدن ها نیازمند دوز روزانه چای یا کافی هست.

ابزارها: جستجوگر ماهر

تحقیق و جستجو مهارت ضروری هکر محتوا است. هکرها به طور مداوم در جستجوی داده های مفید هستند خواه این داده ها و اطلاعات در مورد هر جنبه ای از رفتار مخاطبان باشد خواه کشف کلیدواژه های سودمندی باشد که با هدف جستجوی کاربر مرتبط هست. ابزارهای هکرهای محتوا شامل Moz، Ahrefs، SEMrush،  Mangools’ KWFinder و BuzzSumo است.