فیسبوک یا لینکدین؛ کدام یک برای کسب و کارها مناسب تر است؟

آیا باور دارید که حرکت غیرقابل کنترل و غیر قابل پیش بینی رسانه های اجتماعی فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و غیره به راحتی می تواند باهوش ترین صاحبان کسب و کارها را هم فلج کند. اما آیا به این فکر کردید که قرار است کسب و کار شما چه شکلی باشد؟ از کجا شروع خواهید کرد؟ کدام نوع کانال را برای کسب و کارتان انتخاب می کنید؟ چگونه از اتلاف وقت در رسانه های اجتماعی که نرخ بازگشت سرمایه ندارند پرهیز می کنید ؟

هنگامی که فیسبوک و لینکدین را عمیق تر موشکافی می کنیم تفاوت های آشکار و چشمگیر آنها نمایان تر می شود.

همانطور که می دانید فیسبوک برای اشتراک گذاری عکس ها و فیلم های سفر و تعطیلات خانوادگی، ارتباط با دوستان قدیمی و اشتراک گذاری ویدیوهای ویروسی است. لینکدین نیز به عنوان محیطی تخصصی امکان ارتباطات حرفه ای را میسر می کند.

اما ویژگی هر دو پلتفرم مردم محور/کاربرمحور هست که امکان دسترسی به مخاطبان را میسر می کنند. بیشتر مردم محصولات و خدمات موردنظرشان را در فیسبوک پیدا می کنند. از طرفی لینکدین موثرترین پلتفرمی است که محتوا را در محیطی کاملا کاری و حرفه ای در اختیار دیگر دغدغه مندها و مشتاقان حوزه تخصص تان قرار می دهد و تضمین دهنده کاملی برای تعامل با مخاطبان است.

اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که کدام یک از این پلتفرم ها مناسب کسب و کار شما هست؟

لینکدین در ابتدا یک شبکه حرفه ای بود که به عنوان پلتفرم استخدامی برای شرکت ها طراحی شده بود. در حال حاضر، ویژگی های زیادی مشابه با دیگر رسانه اجتماعی همچون به روزرسانی های وضعیت status، قابلیت وبلاگ نویسی و پیام های خصوصی به آن اضافه شده است.

از طرفی فیسبوک به طور خاص به عنوان محیطی برای اشتراک گذاری و ارتباط طراحی شده است. عنصر اشتراک گذاری برجسته ترین نقطه­ی فروش است اما ویژگی های دیگری هم دارد که به کسب و کارها اجازه می دهد به طور موثرتری به مخاطبان شان دسترسی پیدا کنند.

لینکدین و فیسبوک هر دو دارای ویژگی گروهی هستند و به کاربران اجازه می دهند با دیگر افراد همفکر ارتباط برقرار کنند و البته هر دو دارای سیستم تبلیغاتی قدرتمندی نیز هستند.

اما با وجود این شباهت ها چه تفاوت های کلیدی بین این دو پلتفرم وجود دارد؟

  1. پیروزی های فیسبوک در حال کاهش است

فیسبوک حدود ۳۸/۲ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد در حالی که کاربران لینکدین ۶۳۰ میلیون نفر هست. به علاوه، مخاطبان هر دو پلتفرم متشکل از طیفی مختلف از افراد است اما لینکدین مشتریان حرفه ای بیشتری دارد که علایق عمیقی نسبت به کسب و کارشان دارند.

شاید جذاب ترین چیزی که این پلتفرم ها دارند تعداد کاربران آن نباشد بلکه مدت زمان ماندگاری کاربران است. مردم حدود ۳۵ دقیقه در روز را در فیسبوک پرسه می زنند و با دوستان شان سرگرم می شوند در حالی که کاربران لینکدین تنها ۱۷ دقیقه در ماه در این پلتفرم حضور دارند.

زمانی که کاربران وارد لینکدین می شوند به طور فعالانه در جستجوی انجام کاری یا پیدا کردن چیزی هستند تا اینکه بی هدف در آن پرسه بزنند.

  1. لینکدین برای جذب مخاطب هدفمند بهتر است
فیسبوک یا لینکدین

اگر نگاهی به گزارش بازاریابی دیجیتال B2B آژانس Demand Wave در سال ۲۰۱۷ بیندازیم، می بینیم که لینکدین اولین شبکه اجتماعی است که بیشترین جذب مخاطب هدفمند را دارد در حالی که فیسبوک در رتبه دوم قرار گرفته است.

فیسبوک یا لینکدین

مطابق با گزارش سال ۲۰۱۶، فیسبوک در رتبه چهارم جذب مخاطب قرار داشته اما این پلتفرم با به کارگیری استراتژی های هوشمندانه توانسته است از نظر جذب مخاطب رتبه خود را ارتقا دهد و الگوریتم های این شبکه را به سمت تعامل بیشتر مخاطبان و ایجاد محیطی حرفه ای تر هدایت کند.

  1. لینکدین درآمد بیشتری ایجاد می کند

فیسبوک یا لنکدین

با نگاهی به گزارش بازاریابی دیجیتال می توان فهمید که لینکدین درآمد بیشتری هم نسبت به فیسبوک ایجاد می کند. هرچند کاربران زمان کمتری هم نسبت به فیسبوک در لینکدین سپری می کنند اما ذهنیت خرید کردن بیشتری دارند. هرچند با مقایسه گزارش سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ می توان فهمید که فیسبوک در این قسمت نیز در حال پیشرفت بوده و از رتبه چهارم به رتبه دوم ارتقا پیدا کرده است.

فیسبوک یا لنکدین

مطابق با این گزارش اکثریت بازاریابان B2B نمی توانند رسانه های اجتماعی را با فروش ارتباط دهند. بازاریابان B2B مطمئن نیستند که آیا شبکه های اجتماعی قابلیت ایجاد درآمد دارند یا نه. ایجاد درآمد بیشتر لینکدین نیز بیشتر به ویژگی کاری و حرفه ای بودن محیط این پلتفرم برمی گردد.

اما بهتر است نگاهی عمیق تر به این دو پلتفرم بیندازیم که ویژگی هایی کلیدی برای کسب و کارها دارند.

گروه های لینکدین در برابر گروه های فیسبوک

ویژگی گروهی هر دو پلتفرم این امکان را به کسب و کارها می دهد تا بهتر بتوانند انتظارات و پیش بینی شان از وضعیت بازار را مدیریت کنند. اگرچه، کسب و کارها باید بدانند که کاربران انگیزه های مختلفی دارند به ویژه اینکه هر پلفترمی دارای کاربرانی با رفتارهای مختلفی است. زمانی که کاربران در گروه های لینکدین با دیگران ارتباط برقرار می کنند این فرصت نیز برای شان ایجاد می شود تا در فضایی با ذهنیت مرتبط با کار قرار گیرند.

از طرفی کاربران در گروه های فیسبوکی بیشتر تمایل دارند تا ایده های شخصی شان از سبک زندگی و غذا گرفته تا سیاست و سرگرمی را به اشتراک بگذارند.

زمانی که تعیین می کنید کدام ویژگی گروهی برای کسب و کارتان مناسب هست، در مورد مخاطبانی فکر کنید که آنها را هدف قرار می دهید. برای مثال، اگر مصرف کنندگان عمومی با علایق مشترک آشپزی را هدف قرار می دهید و محصول شما آخرین مخلوط کن غذایی است بدون شک گروه های فیسبوکی بهترین بستر خواهد بود.

با این حال، اگر در حال فروش خدمات گران قیمت برای کارکنان مدیریت رده بالا هستید، گروه های لینکدین مملو از متخصصان با تفکر کاری است که می تواند گزینه بهتری نسبت به فیسبوک باشد.

تبلیغات فیسبوک و لینکدین

هر دو پلتفرم فیسبوک و لینکدین از لحاظ تنوع در سال ۲۰۱۹ به طور نسبتا برابری عمل کرده اند. در حالی که فیسبوک مدام در مورد طیف متنوعی از تبلیغات خودستایی می کند (همچون تبلیغات canvas، carousel، ویدیویی، پویا و جذب مخاطب) اما لینکدین نیز اخیرا انواع مختلف تبلیغات را به پلتفرم خود اضافه کرده است (تبلیغات ویدیویی، carousel، جذب مخاطب و محتوای اسپانسری inmail).

احتمالا با خودتان فکر کنید که فیسبوک توانایی بالایی در دسترسی به افراد بیشتری دارد اما در حقیقت این بدان معنی نیست که لینکدین توانایی قدرتمندی در هدف قرار دادن مخاطبان خود ندارد.

در هر دو پلتفرم می توانید مخاطب هدف تان را بسته به عنوان شغلی، درآمد خانوار، شرکت، مکان و سن دسته بندی کنید اما فیسبوک امکانات دیگری هم دارد. فیسبوک کاربران را بسته به مراحل مهم زندگی، رفتار و اطلاعات شخصی هدف قرار می دهد.

اگر کسب و کارهای دیگری را هدف قرار دهید، بهتر است بدانید اطلاعات لینکدین (عنوان شغلی و کارمندان) نسبت به اطلاعات فیسبوک بیشتر به روزرسانی می شود که این یعنی موفقیت و محبوبیت کسب و کار شما در گرو فعالیت در یک حوزه مشخص است و در این حالت به کاربران بیشتری نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

با توجه به اینکه میلیون ها کاربر در فیسبوک حضور دارند و مدت زمانی طولانی تری نسبت به لینکدین در آن سپری می کنند، پول کمتری برای تبلیغات می پردازید چراکه احتمال کمتری وجود دارد که کاربر بارها و بارها یک تبلیغات را ببیند.

اما کدام یک برنده است؟ شما تصمیم می گیرید

هرچند فیسبوک و لینکدین شباهت های آشکار زیادی دارند اما مشخص است که اهداف شان و نحوه استفاده کاربران از هر پلتفرم کاملا متفاوت هست. اینکه تصمیم دارید از کدام پلتفرم استفاده کنید به حوزه ای که در آن فعالیت می کنید، به مخاطبانی که سعی دارید به آن ها دسترسی داشته باشید و نیز به اهداف بازاریابی تان بستگی دارد. در هر صورت استفاده از هر دو پلتفرم برای کسب و کارتان ضروری است. شاید شما از لینکدین برای کمپین جذب مخاطب هدف دار استفاده کنید و در حالی که از فیسبوک برای افزایش آگاهی از برند و ارتباط با مشتریان بهره ببرید.