تامین سرمایه؛ پمپاژ خون استارتاپ ها

امروزه استارتاپ ها با چالش های بسیاری برای تامین سرمایه کسب و کار خود مواجه هستند که در بلندمدت نیز می تواند ماهیت و تداوم کسب و کارها آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی می توان گفت که پول نقد خون تازه ای در رگ های یک کسب و کار بوجود می آورد.

البته باید این را هم در نظر داشت که هرچند استراتژی های کاملا تعریف شده برای کسب و کارتان طراحی کرده اید، اما به این معنی نیست که حساسیت زمانی استارتاپ ها را مدنظر قرار ندهید چراکه به طور قطع دچار اتلاف وقت و سردرگمی در مراحل اولیه کسب و کارتان خواهید شوید.

بنابراین، درک اصول تامین سرمایه برای دسترسی به منابع آن حیاتی است. اگر در مورد مسیر تامین سرمایه تان مطمئنید که برای دستیابی به آن به چه ابزار و امکاناتی نیاز دارید، از کجا به آن دست پیدا کنید و مسیر آینده تان کجا خواهد بود، احتمالا کمتر از ریل مسیر کسب و کارتان خارج خواهید شد. در اینجا چند گام برای دستیابی به این اصول وجود دارد که باید مدنظر قرار دهید:

برای مسیر پیش رو آماده شوید

آمادگی برای پیدا کردن سرمایه ای که به آن نیاز دارید بسیار حائز اهمیت است. این گام غالبا نادیده گرفته می شود اما به همان اندازه که درحال تزریق منابع به کسب و کارتان هستید، باید درنظر داشته باشید که ارزیابی جنبه های مختلف شرکت می تواند آمادگی شما را در این مسیر بیشتر هم بکند.

اگر در حال حاضر برای کسب و کاری که در آن فعالیت می کنید نه تنها بررسی سلامتی کل تیم از تمام زوایا یک نوع ضرورت به حساب می آید بلکه باید در مورد صنعت، رقبا و بازارتان هم جستجوی عمیقی داشته باشید، محصولات تان را تعریف کنید، پروژه های مالی تهیه نمایید و مشخص کنید چه مقدار پول برای تامین سرمایه نیاز دارید.

در هر حال، توجه به این نکته هم ضروری است که آمادگی عاملی زمان بر در تامین سرمایه به حساب می آید. اما اگر می دانید چه چیزی می خواهید و پشت چنین انتخاب هایی چه منطقی نهفته است، راحت تر می توانید هدف گذاری کنید و نوع درخواست تان را مشخص نمایید.

به یاد داشته باشید زمانی که دنبال سرمایه گذاران هستید، از شما سوالات سختی خواهند پرسید. بنابراین، باید آگاهی کاملی در مورد تمام اطلاعات مرتبط داشته باشید. به عبارتی می توان گفت که این مورد به خودی خود مهمترین قسمت برای سربلندی و موفقیت تان به حساب می آید. چرا که به راحتی می تواند سرمایه گذار را از دانش و تسلط کم شما دلسرد کند.

جستجوی کاملی در مورد سرمایه گذاران انجام دهید

در این مرحله بسیار ضروری است که به طور کامل در مورد شخصیت، رفتار و علایق سرمایه گذاران موردنظرتان تحقیق کنید. اما انواع مختلف سرمایه گذارانی که خارج از کسب و کار شما قرار دارند می توانید آنها را به دسته هایی چون بنیانگذاران، خانواده، دوستان، سرمایه های خطرپذیر، سرمایه گذاران فرشته، مراکز رشد، سرمایه گذاران جمعی تقسیم بندی کنید.

در نظر داشته باشید بعضی از اشکال سرمایه نسبت به بقیه ریسک و هزینه بیشتری به همراه دارد. چنین گزینه های تامین مالی اغلب آخرین مامن یا ابتکار پشتیباتی برای شما هست، چراکه این گزینه ها برخلاف ارزش های کسب و کار شما مشروط بر وضعیت دارایی و سرمایه تان خواهد بود.

البته لازم است بدانید زمانی که مباحث مالی پیش می آید، هرچه انتخاب های بیشتری شناسایی کنید به نفع تان خواهد بود. به همین خاطر، همیشه در مواقع ضروری یک نوع پلن و طرح پشتیبانی در اختیار داشته باشید. یا به عبارتی، ضروریست تا یک پلن B یا سناریوهای مختلفی را از قبل طراحی کرده باشید تا بازنده بازی نباشید.

خودتان را برای ارائه استارتاپی یا Pitch Deck آماده کنید

پیش تر خیلی در مورد ضرورت ارائه استارتاپی یا شیوه های یک ارائه موثر و کارآمد بحث شده است. پایه های ارائه شما باید بر جذاب ترین قسمت های کسب و کارتان تاکید کند.

مخاطبان بازار هدف تان را به دقت مشخص کنید و راه هایی که سرمایه گذاران نسبت به آن حساسیت دارند و برای شان دارای اهمیت است به خوبی پوشش دهید.

در کل، ۱۰ تا ۱۵ اسلایدی که شامل اطلاعات کسب و کار، تیم، رقابت، بازار هدف، مراحل مهم (Milestones)، طرح های آینده و الزامات تامین سرمایه می شود برای ارائه تان کافی است. وقتی در مورد اطلاعات فوق تسلط کامل پیدا کنید، سرمایه گذاران بهتر می توانند در مورد زمان موردنیاز برای اقدامات کسب و کارتان تصمیم بگیرند. این را هم به یاد داشته باشید که اسلاید باید به صورت کاملا ساده تهیه شود و برای سرمایه گذار جذابیت بصری داشته باشد. مطابق با ماهیت کسب و کارتان از تصاویر جذاب برای تحت تاثیر قرار دادن سرمایه گذار استفاده کنید.

دنبال شناسایی و شبکه سازی با سرمایه گذاران بالقوه باشید

باتوجه به اینکه در دایره ارتباطات خود افراد زیادی را نمی شناسید به یاد داشته باشید هنگام شبکه سازی ضرورتا نباید همیشه دنبال ارتقای کسب و کارتان باشید. کمک بدون چشمداشت به افراد همکار و اطرافیان تان می تواند در آینده به نوعی دست شما رو بگیرد و در مواقع اضطراری به دادتان برسد. این حالت به شما کمک می کند تا به شهرت و محبوبیت مثبت دست پیدا کنید و زمانی که به دیگران کمک می کنید تا به چیزی که می خواهند دست پیدا کنند، به احتمال زیاد در آینده کمک کننده خوبی برای شما خواهند بود.

به یاد داشته باشید زمانی که در مورد کسب و کارتان با دیگران صحبت می کنید امکان دارد با جواب رد آنها مواجه شوید. به عبارتی، ممکن است سرمایه گذاران دنبال چنین فرصت های کسب و کاری نباشند. مفهوم شما ممکن است برای دیگر افراد معنی خاصی نداشته باشد و شاید نتوانند به سادگی با آن ارتباط برقرار کنند. آگاهی از وضعیت کسب و کار می تواند شما را از شرایط پراسترس و پرفشار نجات دهد.

تحقیق در مورد گروه های سرمایه گذاری و منابع آنلاین مختلف می تواند فرصت ارزشمندی برای شناسایی آنها باشد. فقط به یاد داشته باشید که جذب سیاه چاله های بی سروته اینترنت نشوید. سعی کنید که از قبل زنگ بزنید یا ایمیل هایی هدفمند ارسال کنید، در این صورت هنگام دستیابی به آن حالت کنشگرانه خود را حفظ کنید.

شرکت هایی را پیدا کنید که به بازار خاص شما سرمایه تزریق می کنند

اگر یک مدل کسب و کار نیچه یا بازار خاص دارید که با تجارت الکترونیک در ارتباط است، یا ابزارهایی برای صنعت مراقبت های پزشکی و سلامتی تولید می کنید، می توانید دنبال سرمایه گذارانی باشید که حاضرند در انواع مختلف شرکت ها سرمایه تزریق کنند.

 در واقع، سرمایه گذارانی مناسب هستند که هم دانش و اطلاعات بالایی در مورد بازارهای خاص نیچه دارند و هم علاقمندند در این حوزه های تخصصی و پرنوسان ریسک کنند. البته تا می توانید از سرمایه گذاران سنتی که درک کمی از بازارهای نیچه دارند فاصله بگیرید چرا که باعث اتلاف وقت شما خواهند شد و حتی اگر با شما توافق هم بکنند مطمئنا درصورت عدم دستیابی به اهداف مورد نظر آنها ممکن است در میانه راه از همکاری با شما منصرف شوند.

جمع بندی

به خاطر داشته باشید حتی اگر تمام برنامه ها هم به خوبی برنامه ریزی و به روز شده باشند، جای هیچ تضمینی نیست که بتوانید سرمایه موردنیازتان را از سرمایه گذاران دریافت کنید. اما حل مشکل کسب و کار بخشی از کارآفرینی است چرا که بدون ریسک کردن، استارتاپ و کارآفرینی هیچ معنایی نخواهد داشت. از تمام گزینه های پیش رو به طور کامل آگاه باشید و حاضر به انجام کارهایی باشید که می تواند شما را به سمت پول و سرمایه موردنظر نزدیک کند. این کارها به شما در برخورد با موانع مسیر اعتماد به نفس می دهد.